Vil forældre selv tiltales som lærer bliver tiltalt?

Behandl os ordentligt siger:

Det er ingen overraskelse at sproget hele tid ændre sig og der er ord som næsten forsvinder og der kommer også hele tid nye ord til bla. flere engelske ord finder vej til vores sprog

Nogle af de steder børn lære en masse nye ord er i børnehave og skolen, det den ene elev ikke kan, er ingen problem for andre elever og deres øre bliver konstant bombaderet med nye ord og nye sætninger, som de skal tage stilling til

Når det gælder lærerne høre de en masse og bliver kaldt en masse som lærerne kun kendte fra et plankeværk og kun meget sjældent hørte i skolen når de var på arbejde

Lærerne kan i dag blive kaldt røv nakke, fucking luder, bits, kost, strille osv…

Skal læren affinde sig med at blive kaldt den slags ting og bare trække lidt på skulderen og sige når ja det er jo sproget i dag

Stil samme spørgsmål til forældrene vil de godt kaldes røv nakke, fucking luder, bits, kost, strille osv, tror det næppe, forældrene skulle måske tage en snak med barnet og fortælle barnet, det ikke er ok at bruge den slags ord til lærer og andre personer

Behandl os ordentligt synes det er trist når man tiltaler andre personer på denne måde, man skal tale ordentligt og med respekt til hinanden, behandl andre som I selv vil behandles så går man ikke helt galt i byen med sit sprog…

Er sproget blandt elever og lærer ok?

(”Jeg skal ikke retfærdiggøre, at elever siger ’idiot’ eller ’fuck dig’ til læreren. Men vejen frem er ikke, at man på skolen vedtager en liste med 10 ord, som det er forbudt at sige, og så sætter ind med sanktioner, hver gang nogen siger dem. Skolen er nødt til at arbejde systematisk med at lære eleverne at blive mere bevidste om, hvad de egentlig får sagt. Og lære dem, at en sprogbrug som kan accepteres i én kontekst, er uacceptabel i en anden,” siger Heidi Honig Spring, som selv er læreruddannet samt underviser og konsulent ved Københavns Professionshøjskole.

Pia Quist er lektor ved institut for nordiske studier og sprogvidenskab på Københavns Universitet og har forsket i børn og unges sprogbrug. Også hun lægger stor vægt på, at det er vigtigt at kende konteksten for at forstå, hvordan et ord skal afkodes.

”Generelt er det ikke mit indtryk, at den nuværende børnegeneration bruger flere skældsord end de foregående. Men det kan godt være, at der er enkelte ord, som unge bruger, der lyder særligt voldsomme i de voksnes ører,” siger Pia Quist.

Hun tilføjer, at det desuden er væsentligt at se på alderen på det barn, som bruger ordet. Hvis et barn i børnehaveklassen siger ”kælling”, kan det være, at barnet endnu ikke har lært ordets betydning. Et ord som ”kælling” kan betyde noget andet for et barn i børnehaveklasse end en elev i 9. klasse, men i begge tilfælde kan brugen være udtryk for afmagt). (Kilde. kristeligt-dagblad.dk)

Læs mere på kristelige-dagblad.dk