Peder Bæk stiller spørgsmål

Peder Bæk stiller spørgsmål:

Er den danske folkeskole god nok, understøtter man elevernes kreative sider eller tvinger man med vold og magt den meste viden ind i eleverne på den boglige måde.
Hvorfor kan man ikke lave en skole som bygger mere på projekt form.
Vi tager lige faget matematik, hvorfor side og regne med tal fra en bog, man kunne jo f.eks. bygge et legehus i stedfor, der er masse af matematik/regning i sådan et projekt.
Der skal købes materiale, man skal vide hvor meget materiale der skal være af de forskellige ting, brædder, søm, skruer, tag, vinduer og dør osv…

Ved at køre undervisning på projektform, får børnene også lært at bruge batmaskine, sav, hammer og målebånd, samt de finder ud af hvis man ikke har styr på de forskellige ting, bliver huset ikke brugbart. I dag findes mange børn der aldrig har brugt en sav, batmaskine, hammer…
Jeg stiller også kraftigt spørgsmål ved vores erhverv uddannelse, er det den rigtige måde vi gør det på? Det er jo ikke meget ved at give unge mennesker en togbillet hvis det er en busbillet man skal bruge for at komme på arbejdsmarkedet. – nu er der endda kommet er forslag på bordet om man skal give unge mennesker der vælger en erhvervsuddannelse 50.000. Hallo hallo skal det være pengene der styre hvad folk vil uddanne sig til, det ender med det er ene robotter der går rundt og udføre diverse arbejde.

– Det ønsker vi ikke at se, vi skal have mere menneskelighed og forståelse.
Vi skal til at lære vores børn at bruge de forskellige redskaber, skovl, hakke, sav, hammer…
Lad os få mere kreativitet ind i diverse fag i skole og erhvervsfag, samt vi skal have folk til at vælge med hjertet i sted for det er pengene som afgøre folk afgørelse, det dur simpelthen ”ikke”
Lad os samtid lære alle elever vi deles om det arbejder der er. I sted for at slås om at få mest arbejde og så efterfølgende kasser dem der ikke blev plads til på arbejdsmarkedet.