Ingen udstilling af svage personer men hjælp skal de have

Behandl os ordentligt siger:

Hvabehar! Vil man indføre jødestjernen igen eller hvad, der må være mange andre måder man kan gøre det på

Nu til dags er elektronik IT i højsæde, så tænker man kan lave en app eller på anden måde gøre det elektronisk så personen ikke bliver udstillet og nedgjort

Vi ved vist alle hvordan de fleste folk reager på handikappede, så også derfor synes Behandl os ordentligtat det skal gøres på en måde der ikke udstiller personen og dermed gør personen synlig i offentligt rum. De kunne lige så godt bede dem går rundt med et skilt om halsen hvor der står ”jeg er syg/handicapped” for det bånd der er lavet er lige så synligt som skiltet.

Vi kan lave et forsøg hvor alle der rejser på offentlige betalte billetter skal gå med en hundehalsbånd der står friplads på og se hvad reaktioner de får fra de andre passagerer på flyet. Stop nu med at udstille folk og indfør det i pladsbestillingen eller på anden måde

Synes det er en falliterklæring af lufthavnen er gået med til at bruge den slags i disse tider hvor mobning er i fokus og man skal gøre alt for den slags ikke sker

Tommeltotten nedad til lufthavnene når de ikke er så bevist om man ikke skal udstille personer hvis de er lidt anderledes af hvad mængden er eller har handicap

Ekstra hensyn til dem med snoren

(En lysegrøn nøglesnor med små solsikker på skal gøre det mindre stressende at gå gennem lufthavnen for mennesker med for eksempel adhd, angst, gigt eller andre handicap og diagnoser, man ikke kan se.

Solsikkesnor

”Man kan hente en solsikkesnor i lufthavnens information eller ved de fleste check-in skranke.

Det er frivilligt, om man vil have den på.

I landets andre lufthavne holder man øje med tiltaget og overvejer at gøre det samme.

Inspirationen til solsikkesnoren kommer fra Gatwick Airport i London, hvor de har samme koncept”.

– Nøglesnoren er et tydeligt signal til vores medarbejdere om, at der kan være brug for ekstra hensyn, fortæller Stine Ringvig Marsal, der er service excellence director i Københavns Lufthavn.

Lufthavnens cirka 24.000 medarbejdere er blevet trænet i at hjælpe mennesker med snoren, og de ved, at de skal være opmærksomme på dem. Hjælpen kan bestå i mange forskellige ting, alt efter hvad den rejsende har brug for.

Nogen har brug for hjælp til at læse skilte eller få gentaget beskederne fra højtalerne. Andre har brug for, at personalet giver sig lidt ekstra tid til at hjælpe ved check-in eller i taxfree-butikkerne.

– Vi håber, det giver en tryghed. Og at det gør oplevelsen i lufthavnen en smule bedre, siger Stine Ringvig Marsal). (Kilde. dr.dk)

Læs mere på dr.dk